Hjelp jeg skal være utstiller!
Det kan være mange ting å tenke på når man skal være utstiller, derfor har vi samlet en del tips og triks som vi har fått fra erfarne utstillere og ting vi har lagt lært selv. Håper dette kan gjøre at du som er utstiller kan få et enda større utbytte av Bergen Bobler!
Før arrangementet: Forberedelse er nøkkelen
1. Definer målene dine
• Vil du få nye Horeca-kunder?
• Øke kjennskapen til merkevaren blant vanlige gjester?
• Samle e-postadresser for nyhetsbrev?
• Få tilbakemeldinger på nye produkter?
2. Skreddersy presentasjonen
• Lag en visuell og taktil opplevelse: etiketter, flasker, smaksprøver – alt bør være gjennomtenkt.
• Ha en tydelig historie: Hvor kommer boblene fra? Hvilke råvarer bruker du? Hvilken filosofi har du?
• Lag informasjonsmateriell som ikke er reklame, men som forteller om håndverket, prosessen og kulturen bak sideren.
3. Forbered Horeca-pakken
• Lag en enkel brosjyre med priser, tilgjengelighet, og kontaktinfo – gjerne med QR-kode til en digital katalog.
• Ha med visittkort og eventuelt en liten gave (eks. merch, klistermerke eller eplebasert produkt)
Har du noen restauranter eller salgssteder du gjerne vil skal komme? Invitert dem med på Horecasmakingen, send dem en mail på forhånd og spør om de kommer, skap kontakten før selve messen
Under arrangementet: Vær til stede og skap et grunnlag for videre samarbeid
1. Skap samtaler, ikke salg
• Du kan ikke reklamere, men du kan informere og engasjere. Fortell om eple og druesorten, jordsmonnet, gjæringsmetoden.
• Bruk sansene: la folk se, lukte, smake og også kjenne på flasken og produktet. De som er interesserte er det lov å minne på å legge inn notater og egne rangeringer på Vinmonopolet appen.
2. Samle kontaktpunkter
• Ha en liste eller QR-kode hvor folk kan melde seg på nyhetsbrev eller få invitasjon til fremtidige smakinger.
• Be Horeca-folk om visittkort eller kontaktinfo – og noter hva de likte. Gi også villig bort ditt visitkort.
3. Vær aktiv på sosiale medier
• Del bilder og stemninger fra standen (uten å oppfordre til kjøp).
• Bruk festivalens hashtags og tagg relevante aktører.
Etterpå: Oppfølging gir resultater
Når festivalen er ferdig startet det virkelige arbeidet, hvordan skal du følge opp de som var interesserte, styrke relasjonene og skape salg?
1. Send personlige meldinger
• Horeca-kontakter: Send en e-post med takk for praten, og legg ved info om hvordan de kan bestille.
• Vanlige gjester: Send ut nyhetsbrev med invitasjon til gårdsbesøk, smakinger eller info om hvor drikken er tilgjengelig.
2. Evaluer
• Hvilke produkter fikk mest respons?
• Hva spurte folk om?
• Hva fungerte og hva kan forbedres?
3. Bruk tilbakemeldingene
• Juster etiketter, språk, produktutvalg eller presentasjon basert på responsen.
Er en messe et virkemiddel?
Ja – absolutt. Selv om du ikke kan reklamere, kan du:
• Skape oppmerksomhet rundt håndverket og kulturen.
• Bygge relasjoner med Horeca og entusiaster.
• Få direkte tilbakemelding fra målgruppen.
• Øke kjennskapen til merkevaren gjennom opplevelse og samtale.
Festivaler og messer er en form for opplevelsesbasert markedsføring, og det er helt lovlig så lenge du holder deg til informativ og ikke salgsfremmende kommunikasjon.
Hva får jeg tilbake for å delta på messen?
Du får ikke noe direkte tilbake i kroner og ører fra arrangørene for å delta på messen. Men du får en møteplass, en mulighet til å lære, mulighet til å møte andre produsenter og importører, internasjonale importører og journalister, og faglig påfyll.
Det du kan tjene mest på er de positive følgene av å delta. Nye kundegrupper som vil kjøpe produktet på polet, restauranten, kanskje komme på besøk og anbefale det til sine venner. Restauranter, barer, hoteller og andre serveringssteder som vil vurdere deg til menyen sin. Muligheten for omtale i norsk og internasjonale presse, blogger, Sosiale medier og hos andre medier.
Vanligvis vil en mindre eller nystartet bedrift sette av mellom 10-20% av budsjettet sitt til direkte markedsføring, dette er jo ikke en mulighet for de som jobber med alkoholholdig drikke, så messer og festivaler kan være en god mulighet til å spre informasjon om hva man har å tilby.
Hvorfor ikke bonger?
Tilbakemelding fra utstillerne vi har snakket med på forhånd har vært nesten entydig- vi ønsker ikke bonger. Med bonger føler man at man hele tiden selger noe, man må bruke tid på å kreve dem inn, telle dem og så skal de leveres til arrangør for å telles på nytt, de tallene skal stemme overens, og til slutt skal man fakturere for innkrevde bonger og se hva resultatet ble. Og så kommer opplevelsen man har med gjestene, som ofte bare vil ha noe “i toppen av glasset” og fokuserer på å fa mest mulig pr bong for å slippe å kjøpe flere. “Gi oss lavere pris på stand og dropp bongene. Vi får nesten aldri tilbake nok på bongene til at det ikke går i minus” det var klar tale. Og når man ikke trenger å lage bonger, et tellekorps og alt etterarbeidet så kan vi også gi en lavere pris pr stand. Vi fikk det samme svaret da vi spurte potensielle gjester, bonger var noe styr, det var rett og slett ganske lite stemning for å ha bonger på denne typen arrangement.
Håper dette var oppklarende og inspirerende, så ses vi snart på Bergen Bobler!
Er det flere ting du lurer på så ikke vær redd for å ta kontakt, vi liker å få tilbakemeldinger.
Hilsen arrangørene